Pancake

Planering is the shit

Publicerad 2012-11-27 10:55:00 i Allmänt

Nu när jag är mammaledig så har jag noll koll på dagarna. Är det fredag, onsdag måndag eller vad? Ingen koll, tiden bara går. Har inte ens nån kalender. Inte bra.
 
Måste ta och styra upp lite nu, såhär kan man ju inte ha det. Snart är det dessutom lilla E´s födelsedagskalas, och sen är det juletider, och sånt måste ju planeras för.
Så nu blir det till att ta en titt i almanackan och börja planera. Annars är ju risken att man står där en vecka innan jul och undrar vart tiden tog vägen, och varför man inte hunnit julpynta nåt.
 
Planen för julpyntet är;
Första Advent- Fönsterbelysning, balkongbelysning
Andra Advent- Julgardiner och fönsterpynt
Lucia- All in, tomtar, julgran, prydnadssaker
 
 
 
Ska i år vara duktig att i god tid planera för julkort, julklappar och annat som jag annars brukar sitta med i sista sekund.
Jag har förvisso redan köpt lite julklappar, det gjorde jag redan i januari :-) Men det är ju en del klappar som ska pysslas ihop, och det är bäst att ta tag i redan nu, så man slipper stressa. Stressa i Jul är ju det sista man vill göra.
 
På tal om att köpa julklappar. I vår familj så överdriver vi inte med julisar. .Jag vill att det ska vara tanken och inte prislappen eller mängden som räknas. Vi kommer aldrig att skämma bort våra barn, eller någon annan med överdrivna julklappar. Ser inte vitsen med det?
 
Läste om en mamma som hade två barn, 5 & 9 år och hon hade en julklappsbudget på 3000 per barn!
Jag tycker att det är helt C R A Z Y.
Visst, jag förstår att när barnen blir äldre så kommer dom vilja ha lite dyrare saker som tex tv-spel, kläder, cykel å sånt som kostar, och då kan det ju vara fiffigt att passa på att ge det i julklapp. Men ändå, nån måtta får det ju vara.
Varför ska man köpa juklappar till en 5 åring för 3000?!
Och den här mamman jag läste om, den familjen var inte värsta rikfamiljen, utan började lägga undan pengar redan i september för att ha råd. Sinnessjukt.
 
Hur ser ni på det här med Julklappar?
 
Kram å hej!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: penny

Publicerad 2012-11-27 17:38:52

Välkommen till mammalivet, jag är likadan :) Vilken dag är det??

Ja det var mycket per barn, vi ligger runt 1500 kr per barn, det tycker jag är lagom. Sedan beror det lite år för år, jag älskar ju att köpa julklappar :)

Jag älskar allt med julen :)

Postat av: Ida

Publicerad 2012-11-28 00:15:23

Vad duktigt av dig att ändå va så ambitiös och planera i förväg. Själv brukar jag iallafall se till att ha i ordning inför första advent med gardiner, ljusstakar och stjärnor. Men sen blir det lite som det blir och för å inte tala om julkorten. De kommer nästan aldrig iväg i tid! ;)

Postat av: leopardia

Publicerad 2012-11-28 09:03:58

Presenter handlar ju alltid om tanken. Sen kanske tanken ibland kostar 3000 eller 50kr, det spelar ju som ingen roll. Men jag tillhör ju de där icke-bortskämda barnen, fast jag är sjukt bortskämd ändå. Jag har väl fått det jag velat, men jag har aldrig krävt dyrare julklappar heller. Mina föräldrar skulle aldrig ha lagt 3000 på mig när jag var liten. Särskilt inte eftersom jag hade syskon, då blir det ju att man leker med varandras leksaker typ, så det behövs ju inte lika mycket per person.

Postat av: Izabell

Publicerad 2012-11-28 12:46:05

Låter som en bra och klok julplanering:)

3000:-!!! OMG min dotter älskar julen och brukar alltid vara nöjd med sina julklappar, fast hon har en "fattig" ensamstående mamma...:)

Kraam ♥

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela