Pancake

LCHF v 1

Publicerad 2013-10-09 10:20:00 i LCHF

Som jag skrev tidigare så fick jag ju med mig Darling på LCHFtåget för nån vecka sen och vi har kört på här, och det har gått jättebra!
 
Resultat vecka 1:

Jag: - 1,7
Darling -2,2
 
 Totalt: 3,9 kg
 
Sjukt nöjd! Det blev en liten halvostrukturerad start då jag va helt förvirrad och hade planerat dåligt, men det löste sig ju ändå. Vi har ätit gott, inte varit hungriga och Darling har fyllt år och det gick ju jättebra att fira utan skräp!
 
Två receptfavoriter från veckan:
 
Jalapeño Poppers- Sjuuuuukt gott som kvällssnacks!

4 jalapeños
Färskost, jag tog det jag hade hemme och det var gräslök
Bacon, blev en halv skiva per Jalapeñohalva
 
Dela jalapeñon och gröp ur innehållet med en sked. Fyll halvan med färskosten och rulla bacon runt om.  In i ugnen på 250 grader i ca 10-15 minuter. Dom ska få färg och baconet ska bli lite knaprigt lixom.
 
Tacopaj- Bjöd jag på till Darlings supricefödelsedagsmiddag. Till det serverade jag en sallad, paprikastavar, morot och gurkslantar, en tacodip gjord på gräddfil och en vitlöksdipp gjord på Creme Fraiche. 
(Förövrigt så kan jag verkligen rekomendera det här pajskalet, det är galet mycket godare än det man gör på mjöl!)
 
Skal:
  • 3 dl mandelmjöl
  • 1msk fiberhusk
  • 1/2 dl sesamfrön
  • lite salt
  • 40 g smör
  • 1 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa madelmjöl, fiberhusk, sesamfrön i en matberedare. Tillsätt övriga ingredienser och kör till en deg. Låt vila i kylskåp en stund. Tryck ut degen i en pajform, grädda den i ca 8 min.

Fyllning;

  • 500 g nötfärs
  • 1 msk Smör
  • 1 påse tacokrydda
  • 1 dl vatten
  • 2 dl  crème fraiche paprika&chili
  • 2 dl  Naturell crème fraiche
  • 1Tomat
  • 1 dl Jalapeño (skivade i burk)
  • 150 riven ost
  • 1 tsk paprikapulver
Bryn köttfärsen i smör. Tillsätt tacokrydda och stek ihop ett par minuter.  Blanda smaksatt crème fraiche med naturell crème fraiche i en skål. Fyll pajskalet med färs, skiva tomaterna och lägg på och lägg även på Jalapeñosen. Bred bred på crème fraiche blandningen. Strö över ost och pudra till sist över paprikapulver. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 30 min, tills osten fått fin färg.
 
Kraft & Kärlek!
 

Kommentarer

Postat av: None None

Publicerad 2013-10-09 19:04:59

Wow vad duktiga ni är! Det är säkert vanligt att killar går lättare ner, tror jag iaf..

Ha det fint! <3

Kraam Izabell

Svar: Ja så är det nog.
pancake.webblogg.se

Postat av: ia

Publicerad 2013-10-10 07:34:57

Jey! Där åker kilona väck!
Kul att ni går ner tillsammans, dubbelglädje lixom :)
Kram!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela