Pancake

Soliga härliga dag!

Publicerad 2014-11-27 10:00:00 i Allmänt

Skrev ju ett inlägg förut om hur bra mat får mig att må bättre. Hittade en bra artikel på nätet som bekräftar mina tankar om maten och hur det har påverkat mig:

Inflammationsdrivande mat gör dig sjuk och deppig och inflammationshämmande kost gör dig frisk och glad. Det visar en ny studie från Harvard. 

Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Men inflammationsdrivande mat gör oss inte bara sjuka utan ökar även risken för att bli deprimerade, visar en ny studie.
 
Mer att läsa finns på:
http://kurera.se/byt-ut-maten-som-gor-dig-deppig-mot-maten-som-gor-dig-glad/
 
Idag är jag "ledig". Men hemmaplugg står på schemat. Så ska jag smita iväg och fixa naglarna. Får se om jag kanske tar en långpromenad oxå. Känner mig ok i kroppen faktiskt, benet är under kontroll. Känner mig lite stel och en redig massage skulle inte va helt fel faktiskt. Mjukstart med promenad och sen börja träna så smått är planen!
 
Idag skiner solen och himlen är blå, härligt! Behövs verkligen! Det har varit massor av dålig energi runt mig sista tiden. Inte kul. Tog ett beslut häromdagen att ta tag i mitt liv och göra aktriva val om hur jag vill leva mitt liv (eller det gör jag väl redan, men ibland måste man påminna sig själv och tänka till lite). Livet är aldeles för kort för att bara glida med och vara missnöjd på det ena och det andra.
 
Jag vill leva mitt bästa liv, hela tiden och göra det bästa för mig och min fina familj
Jag vill vara en bra mamma, fru och vän
Jag vill äta bra mat som jag mår bra av
Jag vill göra saker som jag mår bra av
Jag vill träna och bli stark i kroppen
 
 
 
Puss
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

blipp blipp

Publicerad 2014-11-26 16:15:00 i Allmänt

Fick en minut över här innan det är dax för hämtning så jag passar på att blippa lite här :-)
Ska ha utvecklingssamtal på Föris. Ska ju bli intressant och se hur det går till.
Jag är såååå nöjd med den här Förskolan och tjejerna trivs bra. Trist bara att stortjejens bästis ska flytta nu i december. Han är förövrigt käääär i henne haha. Så himla kul när hans mamma berättade det <3
 
Har haft en skön dag, har pluggat, besökt darlings jobb och spelat lite bingo :-) Först fick jag en 100 ing i dricks av en gäst, (haha jag har ju inte jobbat där på 100 år så det var ju kul) Sen vann jag 120 kr så det gick jämt upp kan man säga. Sen gick jag till frissan och gjorde lite slingor, det var elevbehandling som kostade noll, det passade mig perfekt. Passade även på att plugga lite både på bingon och hos frissan. Har en stoooor tenta nästa vecka, så jag måste verkligen ta alla tillfällen jag kan på att plugga.
 
Fasiken vad den här hösten har rullat på snabbt! Jiisus, jag har typ 1 vecka kvar i skolan, sen är det jullov. Har funderat mycket dom här dagarna på att jag ska sätta mig ner och reflektera, planera och jobba på min målbild. Det är så himla lätt att livet bara rullar på lixom.
Jag vill göra aktiva val och skapa det liv jag vill leva. Inte bara hänga på och så blir det som det blir. 
Bloggar mer om det i morgon, för nu ska jag till föris!
 
Puss & Kärlek!
 

Ny härlig vecka!

Publicerad 2014-11-24 09:57:00 i Allmänt

Äntligen måndag, en ny härlig vecka!
Förra veckan var faktiskt helt skitjobbig. Blä. Började natten till söndagen då jag sov jag 3 timmar. Och utan sömn blir jag helt i obalans.  Sen har jag varit ledsen, irriterad och arg. Och alla dom där sakerna tillsammamns- då blir det hey baberiba. Dålig sömn, jobbiga känslor - då bara föll allt med maten oxå. Efter att ha sovit 3 timmar, och sen vara själv hemma med tjejerna hela dagen, då blev det hemkörd pizza till middag på söndagen, och hela veckan bara fortsatte i samma anda. Har ätit sjuuuukt mycket skräp hela veckan. Hade mycket i skolan sista rycket innan terminsavslutningen, och på det fick jag ont i benet. Och allt hänger ju ihop. Dålig sömn, dålig mat, ont i kroppen. Så blir det som en ond cirkel. Tror faktiskt att mitt onda triggades igång av allt- sömnen, maten och stressen.
 
Men nu är det ny vecka. Har skitont i benet och är hemma från skolan. Helt sjukt ont faktiskt.  Känns typ som att nån kör in en kniv i benet och vrider om. Panik när man är ensam hemma med tjejerna, jag kan lixom inte gå för det gör så jävla ont. Tur att Darling var hemma igår, jag kunde verkligen inte komma ur soffan för att natta stortjejen :-( Panik när inget hjälper, voltaren, värmedyna, massage, citodon- ingen effekt alls :(
 
Ska vara hemma och försöka få ordning på kroppen, stretcha, massera, ut och gå och se om det blir bättre. Har bestämt mig för att det ska bli bättre, så det blir nog bra. 
 
Ska sätta mig och planera lite inför december, det är mycket som händer. Stortjejen fyller år, sen är det jul med allt som hör till. Ser fram mot julen, och tänker vara väl förberedd och  inte ha någon "fixa-saker-i-sista-minuten-stress".
 
Jag tycker att julen ska vara en tid då man har familjemys, det ska vara trevligt, ingen stress eller hets, man lagar god mat och inte överdriva julklappshetsen. Jag tycker oxå att man ska ha rätten att göra som man vill. Jag vägrar stressa, hetsa och anpassa mig enbart för att göra andra nöjda. Jag har en liten familj och jag vill att vi ska kunna få ha våra traditioner och få göra det vi vill, utan att det ska bli sura miner. Julen kan skapa så mycket stress ångest och dålig energi, och jag bara vägrar ha det i mitt liv. Julen är viktig för mig, jag har haft min del av julångest, stress och det var många jular som jag bojkottade och valde att inte fira.
Så. Från och med nu firar vi julafton hemma hos oss med våra traditioner, som vi vill ha det. Dom som vill komma och fira med oss är varmt välkomna. Sedan finns det många andra dagar runt julen vi gärna hittar på saker och hälsar på folk.
 
*våga-vägra-julstress*
 
 
Puss

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela