Pancake

4-års kalas!

Publicerad 2014-12-07 10:32:00 i Allmänt

Igår hade vi 4-års kalas för stortjejen. Va fort tiden går, kan inte fatta att det var 4 år sedan hon föddes?!
 
Hon hade beställt glass till hennes kalas så glass blev det. Så hade jag bakat en sjukt god mjuk pepparkaka och några saffranskakor. Vi trycker ju inte i våra barn socker, och jag skulle mer än gärna bjuda på sockerfri glass som tex Alvestaglass  Deras sockerfria chokladglass är jättegod. Men det är ju så himla svårt att få tag i, det är inte alla affärer som har det. När jag var och handlade inför kalaset fanns det bara små glassbyttor. Jag hade varken tid eller ork till att åka runt halva stan och leta efter en affär som sålde stora, så jag köpte ett vanligt big pack. Vi har ju glassmaksin hemma som vi gör jättegod glass i, men att göra inför kalaset hade jag inte riktigt tid till...
Så himla trist att bra mat utan socker och tillsatser ska vara 1.dyrt 2.svårt att få tag i.
 
 
 
Jag bakade en extremt god mjuk sockerkaka som var plättlätt att göra. Här är receptet som jag hittade hos Annika Sjöö:
 
4 dl cashewnötter
12 urkärnade dadlar
4 tsk pepparkakskryddor
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 dl mandelmjölk
 

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa nötter, dadlar och pepparkakskrydda i en matberedare. Knäck i äggen och tillsätt övriga ingredienser. Mixa ordentligt. Häll smeten i en springform och ställ in i ugnen ca 20 min om du vill ha den kladdig och 30 min om du vill ha den fastare. Jag hade min inne 25 min och det blev perfekt. Ställ in i kylen direkt. Den blir godast om du låter den stå i kylen en dag.

 

För övrigt så är jag jäkligt sliten. Känns som jag bara biter ihop och kör, har inte riktigt tid att känna efter för mycket, för slappnar jag av kommer jag nog bli sjuk. Känner hur det ligger och pyr i kroppen lixom. Och jag har verkligen inte tid, måste hålla mig igång tills på tisdag då sista skoldagen är.

Men äh, ska inte klaga, det är egentligen inte min grej :-) Idag blir det hemmamys med tjejerna, Darling jobbar. Tar en kaffe nu och sen ska jag fixa till mig och se om vi kan hitta på nåt kul här hemma. Är inte så sugen på att gå ut i det här tråkiga vädret idag...

 

Puss

 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela