Pancake

LCHF v 5

Publicerad 2013-11-04 23:03:00 i Allmänt

Resultat vecka 5:

Jag: - 3 (!!!)
Darling - 0,5
 
 Totalt: -10 kg
 
Veckan som har varit har varit en riktigt bra vecka! Har ju hållt på ett tag nu med LCHF (startade ju egenligen lite innan jag och Darling drog igång) men först nu, den här veckan har jag lixom fått en Aha-upplevelse.
Har fattat och lixom kännt grejen
Vågar äta fett och hittat det där med att känna efter om man är hungrig.
 
Visst, nu slirade jag till lite i lördags med morotskaka, spagetti och köttfärssås och ett par öl på kvällskvisten, men det är ju inte hela världen.
Jag tror verkligen inte att man dör av socker och kohlhydrater. Men, jag vet att om man slirar till det så är det så lätt hänt att man tappar fokus och hamnar utanför banan. Man tänker att Äh, nu har jag ju ätit det, så då kan jag ju lika bra äta det och det oxå. Så helt plötsligt har det gått 3 dagar som man fuskat på (been there done that) . Det är det som är faran med att slira till. Det triggar igång suget lixom, och även om jag inte är en sockerjunkie så känner jag av det.
 
Jag njöt av kakan (sjuuuukt god) och när vi var klara var det en 4e del kvar och den piffade vi till med lite celofan och orange (det är ju Halloween) presentsnöre och gick ner till grannen med. Hon blev glad och vi "slapp" äta upp den på kvällen.
 
Sen tänkte jag faktiskt i ett par minuter att " meh, nu kan vi ju lika bra äta chips ikväll, det spelar ju ingen roll bla bla bla". Helt sjukt vad man håller på. Jag tog en långpromenad med lilltjejen och tvingade mig till bättre tankar. Så det slutade med att vi hade lite lördagsmys med ostchips ölkorv och öl istället för massa annat skräp. Sjuk gott. 
 
 
Något jag njutit extremt mycket av den här veckan är fröknäcke med Bregott, Brieost och Salami, så jäkla gott!
 
Så veckans tips blir ett recept på Fröknäcken:
 

1 dl Solroskärnor

1 dl Sesamfrön

½ dl hela Linfrön

1/2 dl pumpakärnor

2 msk Pofiber

1 msk Fiberhusk

½ dl smält smör

2½ dl kokande Vatten

½-1 tsk salt

Lite flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Koka upp vatten och smält smöret i micron. Blanda sedan i smöret och vattnet med de torra ingredienserna. Rör om tills det känns klart. När du känner att det är klart och har mojsat ihop sig (det märker du) så brer du ut massan med en slickepott på en plåt med bakplåtspapper. Den här satsen blir lagom till en plåt.  Strö över lite flingsalt. In i ugnen på 150° i ca 50 minuter. Ta ut och skär i bitar med en kniv eller bryt dom i bitar. Jag brukar ta ut dom och bryta dom i lagoma bitar sen lägger jag dom på ugnsgaller och låter dom stå i ugnen ett tag eftervärme...

Vill ni se bilder på hur dom ser ut kan ni klicka HÄR

Plättlätt och skitgott!
 
 
Puss

Kommentarer

Postat av: Julia

Publicerad 2013-11-05 10:31:21

Bra jobbat! heja dig :)

Svar: Tack :-)
pancake.webblogg.se

Postat av: Tess - Svengelska Huset

Publicerad 2013-11-06 16:29:49

Ooooh lalaaaa!! 3 kilo... hey baberiba! Grattis! :)

Svar: Måste vara Osten ;-)
pancake.webblogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela