Pancake

Hetstanten

Publicerad 2013-11-13 21:57:00 i Allmänt

Borde plugga, men hoppar in här en snabbis :-) Försöker piggna till och värmer mig med en kopp The. Höll på att somna när jag nattade Stortjejen, så nu är jag trött och frusen...
 
Var på BVC idag. Fick en återbesöktid när jag var där för ett par veckor sen, eftersom att Lilltjejen inte gått upp så mycket i vikt. Eller rättare sagt, hon hade gått ner nått gram sedan gången innan.
Alltså varken jag eller Darling är direkt underviktiga, men våra barn är det tydligen...
Jävla hets från BVC med ersättning och olja i vällingen och det ena med det andra. Men visst, såklart att jag fattar att det är bra att dom har koll och såklart att dom vill barnens bästa, men ändå. När man har en nyfödd bebis och det ska klaffa med amning å allt är det jävligt jobbigt att det ska vara sån hets. Jag hann knappt ens krysta ut första barnet innan det skulle tvångsmatas med ersättning i en kopp och det skulle ammas enligt ett schema. Så jävla jobbigt var det, å inte fick man en vettig förklaring heller. Det kom nån sköterska från typ kina (?) som man inte ens förstod vad hon sa, hon bara hetsade om den där jävla koppen och schemat :-(
Inte undra på att amningen inte funkade tillslut...
Och alltså sååå liten var hon inte när hon föddes. 2950 gram till sina 50 cm...
 
Hm, det var ju inte det jag skulle skriva om egentligen, men jag blev visst lite upprörd hehe.
 
Hur som helst, det gick bra idag, hon hade gått upp bra. Hon gick antagligen ner förut för att hon just börjat krypa och röja runt här hemma, och att hon precis börjat vilja pilla i maten och äta själv.
 
Så tyckte dom om att jag skulle gå till öppna förskolan.
Uunderförstått att hon skulle utvecklas snabbare om hon träffade andra barn och bla bla bla.
Lilltjejen är 13 månader, hon har just börjat stå och går om håller i sig i möbler. Hon kan inte klappa händerna och vet inte vart lampan är typ. Alla barn är olika, Stortjejen kunde gå innan hon var 1 år.
 
BVC läkaren fortsatte att hetsa om att jag borde gå till öppna förskolan. Ok, visst om hon säger det. Men hon påpekade det flera gånger och verkligen insisterade på att jag skulle gå dit- minst en dag i veckan.
Som att jag var efterbliven och så skulle hon komma och berätta för mig hur jag ska ta hand om mina barn. Så jävla irriterad blev jag! Som att det är normen att alla ska och att alla går dit. Att det är obligatoriskt lixom?!
 
Jag känner inte att jag har så mycket utbyte av att gå till Öppna förskolan. Visst har jag tänkt att gå dit nån dag nu när Lilltjejen börjar bli så stor att hon faktiskt skulle få ut något av det, men det har lixom inte blivit av. Den dagen jag inte har något inbokat eller nåt att göra, då kan jag gå dit.
Jag var där ett par gånger med Stortjejen, och det var ju roligt för henne, och dom som jobbade där var jättetrevliga. Men dom andra mammorna som satt där och fikade hela dagarna var inte så mycket min kopp the om man säger så. Dom satt i köket och drack kaffe medans deras barn röjde runt i övriga lokalen vind för våg. Det var bara jag eller Darling när han var där, som faktiskt var med barnen och hade lite koll. Flera gånger fick man rycka in när nån unge som knappt kunde gå klättrade upp på nåt bord och skulle kasta sig ner typ. Och mammorna fikade. Tack men nej tack lixom.
 
Jag sa till Hetstanten att jag faktiskt inte fått ihop det med tiden, att jag när Stortjejen är på Dagis 9-15 har fullt upp med saker å ting.
Jag ska handla mat, städa, fixa hemma, tvätta, baka, plugga när Lilltjejen sover middag, och så vill jag gärna komma ut på en promenad oxå. Och eftersom att jag oftast är ensam men småttingarna på kvällarna måste jag alltid ligga tre steg före och förbereda saker som matlagning tex. Det är inte ovanligt att jag står redan efter frukosten och skär kycklingfilérna i bitar och gör i ordning salladen för att underlätta middagen. För när vi kommer hem från dagis så är det full fart med lek, mys, blöj och klädbyte dans och det ena med det andra. Då måste middagen gå fort, och diskmaskinen vara tömd så man kan ladda den igen. Sen ska det varvas ner, mysa, pyssla, läsas sagor, röja upp efter kvällens lek och sen ska det nattas.
Som sagt, fullt upp.
Det är som att dom tror att man har hela dagarna ledigt och inte har något att göra. Jag leker jättemycket med båda tjejerna, vi sjunger och dansar, vi är ute, och dom leker med varandra, och träffar och leker med andra barn. Det går ingen nöd på dom, och alla utvecklas i olika takt.
Så det så.
Fan va irriterad jag är känner jag. Hetstant!
Ja ja, nu blev jag både pigg och varm :-) så nu blir det plugg.
 
Tjingeling!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: ia

Publicerad 2013-11-14 06:30:35

Men vilken jobbig tant!!
Öf har jag besökt 3 ggr med W. Inte mer.
Fick ingenting ut av det.
Som du skrev så satt mammorna i ett annat rum medans jag o min kompis passade allas barn i slutändan. Suck!
Har man lust kan man kanske gå, det är ju frivilligt!
Men hittills har inte lusten varit så stor..

O att alla barn är olika borde väl den där tanten ha förstått?
Jobbigt med pekpinnar o jäkt!
Finns barn som börjar gå vid 18 månader och jag känner en som gick vid 7 månader!
Vet en tjej som 11 månader o hon varken kryper eller rör sig ur fläcken.
Maja hittade vi under soffan före hon var ett halvår.
Det kommer när det kommer! Inget vi kan jäkta fram.
Skit i tanten (jag blir visst oxå upprörd ;) och fortsätt vara en så underbar mamma som du är!

Svar: Haha, upprörd är ordet :-)Men va roligt att se en liten 7 månaders knata omkring haha :-)
pancake.webblogg.se

Postat av: loppan

Publicerad 2013-11-17 09:16:22

Jag var hemmabarn m min mamma och hängde inte på nån öppen förskola och se på mig - det gick ju bra med utvecklingen ändå. Vilken jättekonstig teori... Om det är någon tröst har jag läst en undersökning som visat att ungar lik gärna kan bli socialt störda av samma saker, så...

Svar: Ja du ser, ska säga det till Hetstanten :-) Puss
pancake.webblogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela