Pancake

Lasagne

Publicerad 2011-03-12 09:30:59 i Recept

Tess lägger alltid ut massa bilder på veckans mat, och det ser såååå gott ut!! Ingen skräpmat där inte!
Jag orkar inte vara lika ambitiös och lägga ut hela veckans mat, men bjuder här på gårdagens lasagne:



Sjukt god Lasagne. Tyvärr fick jag äta den kall, men men, så är småbarnslivet. Tydligen. 

Receptet är från Arla.se:

Ingredienser

4-6 port

400 g köttfärs
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
Arla smör
1 burk krossade tomater, ca 400 g
2 msk tomatpuré
2 tsk oregano, basilika, timjan
1 krm svartpeppar
1 grönsaksbuljongtärning
9 lasagneplattor

Ostsås:
3 msk vetemjöl
7 dl Arla Ko mjölk
3 dl Arla Köket riven ost gratäng
1/2 tsk salt

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, oregano, peppar och buljongtärning. Låt såsen koka ca 5 min. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 2 1/2 dl av osten och smaksätt med salt.Varva köttfärssås, ostsås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form. Avsluta med sås. Strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad. Tips! Istället för att laga egen ostsås kan man använda 8 dl Kelda ® Pastasås Mild ost.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela