Pancake

Jag är ett tjocko

Publicerad 2010-08-28 11:13:32 i Allmänt

Solen skiner, himlen är blå och luften är krispig.
Perfekt bröllopsväder för Ida & Zache som gifter sig idag!



Jag lyckades hitta en klänning jag kom i, inte helt lätt ska ni veta, jag har gått upp en 10 kg, och det är ganska mycket faktiskt. Tror ni man hittar snygga kläder då? Nä, precis.
Min kompis A peppade mig inför klänningsköpet, och så sa hon: Du får inte vara så kräsen nu, du får faktiskt ta det som du kommer i. Och du kan inte lägga så mycket pengar på den heller, för du kommer använda den typ en gång.
Så så blev det, jag hittade en klänning jag kom i, och den blev det. Klart.

Fick lite lätt panik igår när jag tänkte på att jag faktiskt kommer att bli större. Igår kändes det som att min mage skulle sprängas, den kändes extremt stor. Det börjar typ bli jobbigt, man kan inte böja sig ner och knyta skorna (om man nu skulle ha sånna skor) tex utan att magen är ivägen. 

Vecka 28

Barnet:

Nu lägger barnet på sig

Från och med den sjunde graviditetsmånaden är förmågan att utsöndra insulin avgörande för barnets tillväxt. Insulin gör att socker från blodet kommer in i fettcellerna, och när sockret befinner sig i cellerna stimulerar insulinet ämnesomsättningen till protein och fett. På det sättet bidrar insulinet till att bygga upp lite kroppsfett. Nu börjar ditt barns kropp att bli fylligare och rundare.

Ditt barn har faktiskt ökat sin vikt mer än 10 gånger på 11 veckor! Från och nu ökar det i vikt med ca 27 gram varje dag.

Här kommer lugnande nyheter – nio av tio barn som föds nu överlever.

Mamman:

Mindre plats för dina lungor

Barnet växer och du kan känna det i din kropp. Du är lite tyngre och svettigare. Har du kanske märkt av att du lätt blir andfådd? Det är helt normalt. Det beror på att barnet växer, så det finns mindre plats för din mage och dina lungor.

Ditt hjärta slår också snabbare (för att transportera den ökade blodmängden), och därför är din andning lite snabbare än normalt.

Även om barnet innebär lite mer jobb för dig nu, så kanske du i gengäld får bättre och bättre kontakt med det lilla livet? Om du trycker lätt på magen kanske du får en knuff tillbaka. Be läkaren eller barnmorskan om hjälp att identifiera de olika kroppsdelarna du känner. Det är kul att veta om det är en fot eller en hand som ger dig en knuff, eller om du klappar ett huvud eller en liten rumpa.

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2010-08-29 16:29:27

Vad mysigt med bröllopet! Det skulle vara kul med en bild eller två så man får se hur det var. Det är även spännande att läsa om graviditeten. Inte långt kvar nu!!! Jippo! Puss

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela